
Hvis Breivik hadde filmet sin egen massakre, ville den da vært en passende reklame for røykeslutt og fiskeprodukter?
Dagens medievirkelighet gir oss kjapp tilgang på ymse klipp fra Youtube, enten det er ”bevis” for at Illuminati skal ha drept Michael Jackson, ”dokumentarer” om at jorden overtas av øgler i menneskeham, eller skrytevideoer av talibanere som massakrerer pakistanske politifolk. Groteskeriene sees villig vekk av sensasjonshungrige, unge som gamle, og lenkene til de mest gørrete filmene sprer seg som ild i tørt gress over Facebook og andre sosiale medier.
Vi får alle være glade for at Breivik ikke filmet sine myrderier med hjelmkamera. Filmen ville garantert blitt lekket, som alt annet i denne saken synes å bli. Deretter ville den ha funnet sin vei til Youtube, enten som underholdning i seg selv, eller som føde for konspirasjonsteoretikere som vil bevise at Breivik egentlig ikke finnes, at gjerningsmannen egentlig var Jens Stoltenberg, eller at Breivik egentlig er en robot styrt av Illuminati/jødene/
Videoklipp som på en eller annen måte angår Norge, særlig de med en blodig vri, får gjerne omtale på norske nettsteder og i aviser. En film med slik potensiale var det jeg satt og så på her tidlig en tirsdag morgen. Den hadde alt: Bilder av norske politikere, kongelige og soldater. Det var fengende og hissig sang på arabisk og hjelpsomme, svovelosende, undertekster, alt avsluttet med bilder av likkister dekket av norske flagg og brennende biler med det norske flagget på. Det hele var riktig så oppbyggelig, og skåret etter samme lest som drøssevis med andre filmer som er laget av Al Qaida og andre som jobber heltid for å gi islam og muslimer et dårligst mulig rykte. Filmen er laget av en gjeng voldsromantiske fusentaster med lange skjegg og blodige drømmer. De er trygt plantet i den mørkeste middelalder, men fabler om våpen av en langt mer moderne og dødelig karakter enn middelalderens krumsabler og lanser.
I et fåfengt håp om at gærningene ikke skulle få mer reklame enn nødvendig, stagget jeg trangen til å gi filmen omtale på dette utmerkede nettsted. Slik kan man jo ønske og håpe at man kan bidra til å dempe ned ting, men selvfølgelig var filmen snart lagt ut på de fleste nettaviser. Man får kanskje bare finne seg i å tilhøre det mindretallet som ikke vil gi den slags ufortjent spredning, forsone seg med at slik er vår høyteknologiske medievirkelighet. Man kan simpelthen ikke legge lokk på noe som er så salgbart. Kanskje skal jeg neste gang skrive en artikkel om en slik film, legge den ut som illustrasjon til artikkelen og med gravalvorlig røst slutte meg til dem som nok har et poeng når de forteller at det norske folk har krav på å få vite. Kanskje har de rett, selv om det fortsatt føles litt feil. Det er fullt mulig at jeg henger igjen i en svunnen tid.
Vi skal ikke glemme at de som eier avisene er nødt til å selge aviser for å overleve, og at det morbide selger. Så langt kan alle mer eller mindre være enige. Jeg har allikevel et aldri så lite forbehold, et lite etisk hjørne hvor jeg føler trang til å bygge min egen lille presseetiske barrikade. Jada, gitt at jeg kjøper alle argumenter om publikums rett til å vite, og det kanskje mer tungtveiende argumentet om at slike filmer er god dokumentasjon, vil jeg fortsatt peke på en liten problemstilling.
Etter å ha sett tabloidenes presentasjoner av filmen, mer eller mindre i sin helhet, og mer eller mindre med voiceover, blir jeg dog fortsatt forfjamset. Det er nemlig slik at før man kommer i gang med selve filmen, kommer det opp mer eller mindre muntre reklamesnutter. Dagbladet kommer med anbefaling av røykeslutt, med bilder av sorte lunger, mens VG frister med fiskeprodukter.
Jeg ser for meg den hypotetiske, tidligere omtalte breivikbvideoen. Hva slags reklamesnutt ville passet best til nødtørftig sladdede bilder av døde AUFere? Et smertestillende middel hvor en damestemme spør hvorfor du skal behandle hele kroppen hvis du bare har vondt ett sted? Arne Brimi som hopper ut av en vaskemaskin iført sauekostyme? Mer røykesluttreklame hvor en dyster røst forkynner at man kan dø av røyking? De flaggdekte likkistene i jihadistenes video passer jo unektelig godt i en reklame for røykeslutt, så kanskje den? Eller noe om å bruke bilbelte? Eller simpelthen en snutt om hvor sunt det er å spise fisk?
Åja, i min begeistring holdt jeg nesten på å rote meg bort og glemme det lille forbeholdet: Er det egentlig nødvendig å bruke slike groteske ting som virkemiddel til å spre annonser? Jeg bare lurer.