Ekstremist surnet melken

Øystein Syrstad hos Tine beklager bruken av Høeg i reklamefilmen. FOTO: Tine
Øystein Syrstad hos Tine beklager bruken av Høeg i reklamefilmen. FOTO: Tine

Tine beklager at de brukte FMIs styremedlem Jan Høeg til å profilere melkegigantens kulturmelk. De fjerner nå reklamefilmen med den kjente ekstremisten.

Jan Høeg har i en årrekke vært en sentral aktivist i Folkebevegelsen Mot Innvandring, og sitter i organisasjonens styre. Dette var man ikke klar over i Tine da man brukte Høeg, sammen med andre eldre mennesker i den nye reklamefilmen.

– TINE beklager sterkt at det i en av våre reklamefilmer er blitt brukt en skuespiller som er tilknyttet en organisasjon med holdninger som ikke er forenlig med våre verdier. Filmen slik den fremstår nå vil ikke bli vist mer på TV, heter det i en pressemelding fra Øystein Syrstad i Tines kommunikasjonsavdeling.

Tines reklamefilm er usedvanlig dårlig timet ettersom FMI later til å innta stadig mer radikale standpunkter. Mens organisasjonen tidligere befattet seg mest med innvandrings- og asylmotstand, flagger de nå også helt andre saker. Mest talende for den ekstreme utviklingen er at organisasjonen nå åpent fremmer antisemittiske holdninger hvor jødene tillegges ansvaret for annen verdenskrig, og hvor Holocaust beskrives som en myte.

Til alt overmål slutter Tines reklamefilm med «slike gutter det vil gamle Norge ha.» Dette har nå meieribedriften avkreftet at de mener.

Skroll til toppen