
Drapskampanjen foregikk med forskjellig hastighet i de ulike regioner. I områder der nettverket av ledende hutuekstremister stod sterkt – særlig i Nord-Rwanda – startet drapsaksjonene hurtig. Andre steder tok det flere dager før massevolden ble iverksatt, etter påtrykk og press fra makthavernes side. Det nøyaktige antallet drapsofre er usikkert. Det vanligste anslaget er 800 000 mennesker, som også er tallet det opereres med i FN.
Folkemordet i Rwanda har flere skremmende trekk. For det første foregikk drapene i svært høyt tempo. Til tross for det enorme antallet dødsofre, varte drapskampanjen bare tre måneder, før de ble stanset som følge av opprørshæren RPFs militære fremganger. Drapspolitikken i Rwanda er av denne grunn blitt karakterisert som det raskeste folkemordet i historien. Det er blitt anslått at dødsraten lå på over 300 døde per time, eller fem og et halvt liv per minutt. Dette på tross for at en betydelig andel av gjerningspersonene anvendte enkle redskaper som drapsvåpen, særlig macheter.
Et annet særtrekk ved folkemordet i Rwanda, er den omfattende folkelige deltakelsen i forbrytelsene. Selv om pådriverne bak massedrapene var en liten gruppe militærledere og politiske ekstremister, ble titusenvis av rwandiske kvinner og menn implisert i drapshandlingene. Selv om det store flertallet av hutuene ikke myrdet tutsier, konkluderer Rwanda-eksperten og økonomen Philip Verwimp at folkemordet i Rwanda kan betegnes som “one of the most ‘popular’ genocides ever.” Ingen forsøkte å hemmeligholde drapene for befolkningen. Det fantes heller ikke noen distanse mellom offer og overgriper.
Hatideologien og hatretorikken som ble spredt i masseomfang i Rwanda forut for og under folkemordet – fremfor alt ved hjelp av radio – har klare likhetstrekk med folkemordsretorikk slik vi kjenner den fra Europa. Tutsiene ble demonisert og dehumanisert, og sammenliknet med demoner, drager, vampyrer, kakerlakker og giftslanger. Dikotomien mellom hutuer og tutsier ble også knyttet til et “rasemessig” rammeverk. “En kakerlakk kan ikke avføde en sommerfugl”, skrev hatmagasinet Kangura for eksempel i mars 1993. “En kakkerlakk avføder en annen kakerlakk”. I tillegg var propagandaen båret av konspirasjonsforestillinger. T
Drapet på tutsiene ble dermed rettferdiggjort som selvforsvar, mens hutuer som ikke delte ekstremistenes synspunkter ble klassifisert som forrædere. Kombinert med faktorer som opportunisme, gruppepress og rene trusler, bidro denne hatpropagandaen til å skape et samfunnsklima der brede lag av befolkningen kunne mobiliseres til å begå de mest inhumane forbrytelser. Hendelsene i Rwanda våren 1994 viser nettopp hvilke farer som ligger i konspirasjonsparanoide fiendebilder, dersom slike fiendebilder spres i en turbulent sosial og politisk kontekst. Ikke minst viser det hvor skjebnesvangre konsekvensene kan være når tilhengerne av slike fiendekonstruksjoner erobrer makten.