Erik
Blücher:
Hatmusikkens bakmann for retten
Den tidligere Norsk front
lederen Erik Blücher er tiltalt for rasisme i Sverige. Blücher er en av
de sentrale bakmennene i nazirock-industrien og en av de som har bidratt
mest til å spre hatpropaganda i Skandinavia. En dom mot Blücher vil være
et hardt slag mot nazistenes økonomi og propagandaapparat.
Ved nazismens framvekst på
30-tallet ble moderne virkemidler som film og radio effektivt benyttet i
propagandavirksomheten. Dagens arvtakere har videreført dette, med flittig
bruk av internett, video og musikk. Fremveksten av hvit makt-musikken har
gitt nazistene deres viktigste propagandaredskap, og denne musikkindustrien
skaffer samtidig millioninntekter til den politiske virksomheten.
Blood & Honour
I kjølvannet av National Fronts framgang i England på slutten 70-tallet
vokste det fram en nazistisk ungdomskultur, og musikken fikk en viktig rolle
i arbeidet med å rekruttere ungdom. I 1983 ble platen White Power med bandet
Skrewdriver gitt ut. Dette ble starten på hvit makt-musikken. Under ledelse
av Ian Stuart Donaldson, som var vokalist i Skrewdriver, ble det opprettet
ett nettverk som organiserte konserter og postordresalg. Samarbeidet med
National Front sprakk, og i 1987 startet Ian Stuart Donaldson opp det nazistiske
skinheadbladet Blood & Honour. Etter dette utviklet ting seg raskt, og hvit
makt-bevegelsen spredde seg til resten av Europa.
Sverige
Allerede i begynnelsen av 80-tallet dukket de første svenske skinheadbandene
opp. Og i 1985 kom den første svenske skinheadplaten ut, Sverige, Sverige
fosterland med Ultima Thule. Utgivelsen av platen ble sponset av rasistorganisasjonen
Bevara Sverige Svenskt. I november året etter stiftet nazistiske skinheads
nettverket Rock mot kommunismen, etter modell fra sine engelske forbilder.
Knapt ett halvt år senere, sommeren 1987, arrangerte de svenske nazistene
den første hvit makt-konserten i Södertälje. Flere svenske band som Division
S og Pro Patria tok åpent stilling for nazismen.
Kretsen rundt Rock mot kommunismen ga også ut et tidsskrift, som i 1989
skiftet navn til Vit Rebell. Året etter byttet dette militante skinheadbladet
navn til Storm.I kretsen rundt dette bladet vokste aksjonsgruppen Vitt Ariskt
Motstånd (VAM) fram. I begynnelsen av 90-tallet gjennomførte VAM en rekke
ran, våpentyverier og attentater. I nazikretser ble VAM sett på som spydspissen
i den hellige rasekrigen, og samtidig utviklet hvit makt-musikken seg i
en mer antisemittisk og voldsforherligende retning.
Gjennombrudd
Våren 1993 fikk det gamle skinheadbandet Ultima Thule sitt gjennombrudd,
med plassering høyt opp på de svenske hitlistene, og over 150 000 solgte
plater. Dette gjennombruddet banet veien for de mer ekstreme hvit makt-bandene.
De svenske nazistene valgte nå en ny strategi, der hvit makt-musikken skulle
trekke ungdom til de politiske grupperingene. Som ett ledd i denne strategien
byttet tidsskriftet Storm navn til Blod & Ära høsten 1993. I november samme
år gjennomførte nettverket en demonstrasjon og sin første hvit makt-konsert
i Göteborg, med 400 deltakere. Dette var fram til da den største nazistiske
demonstrasjonen i Sverige etter krigen. Etter denne suksessen fulgte en
lang rekke konserter, og utgivelse av ett stort antall CDer.
Men i likhet med sine forgjengere fikk Blod & Ära kun eksistere en kort
periode, og allerede ved årsskiftet 94/95 dukket arvtakeren Nordland opp.
Det nye bladet hadde et mer proffesjonelt utseende, med omslag i farger.
Nordland er, sammen med sitt plateselskapet 88 Musik, flaggskipet til den
svenske nazibevegelsen. Og sammen med sitt amerikanske søstertidsskrift
Resistance, er Nordland idag ledende i den internasjonale hvit makt-bevegelsen.
Ledende
Sverige er det ledende landet i Europa når det gjelder den nazistiske hvit
makt-musikken. Med fem store og en rekke mindre plateselskaper, og ett stort
antall distribusjonsselskaper, postordrefirmaer og videoprodusenter. Dessuten
omfatter denne industrien omkring femti band, og det ledende musikktidsskriftet
Nordland.
Sverige er dessuten ett av de få landene i Europa som ikke fikk en skjerpet
lovgiving rettet mot nazisme etter krigen. Dette gjorde Sverige til en viktig
brikke i spredning av alle typer nazipropaganda til land der denne typen
virksomhet er forbudt.
I kjølvannet fra Ultima Thules store suksess i 1993 ble det dessuten skapt
ett et forholdsvis stort marked for hvit makt-musikk blant svenske ungdommer.
Splittelse
Da Ian Stuart Donaldson ble drept i en trafikkulykke i 1993, hadde hvit
makt-bevegelsen fått sin martyr, og arveoppgjøret etter bevegelsens store
helt utløste en intern maktkamp. Den voldelige grupperingen Combat 18 gikk
seirende ut av kampen om kontrollen over pengemaskinen Blood & Honour. I
tiden som fulgte tvang Combat 18 hvit makt-bandene i Storbrittania inn under
sin kontroll. Combat 18 grunnla ett nytt plateselskap for hvit makt-musikk,
og forsøkte å tvinge bandene til å bryte kontakten med andre produsenter.
Snart kunne det knapt arrangeres konserter uten godkjenning fra Combat 18,
og band og tidsskrifter som sto utenfor deres nettverk ble truet til å legge
ned.
De to viktigste aktørene i hvit makt-bevegelsen, svenske Nordland og Resistanse
i USA, var lenge avventende til stridighetene i England. Men da Combat 18
prøvde å skaffe kontroll over musikkbevegelsen også utenfor Englands grenser
fikk konflikten en internasjonal karakter. Og i kampen om de viktige inntektene
fra Hvit makt-musikken har bevegelsen blitt splittet i to.Enkelte deler
av hvit makt-bevegelsen prøver å forholde seg nøytrale i konflikten, blant
annet deler av bevegelsen i Tyskland og det norske bladet Fritt Forum.
Rettsak
mot hvit makt-imperiet
Blüchers imperium
Etter at Blücher flyttet til Sverige høsten 1983 har den tidligere lederen
for Norsk Front og etterfølgeren Nasjonalt Folkeparti slått seg inn på den
svært innbringende produksjonen av hvit makt-musikk.
Fra sitt nye hjemland startet han med postordresalg av ulike nazieffekter,
samtidig som han var aktiv i rasistorganisasjonen Bevara Sverige Svenskt.
Da Ultima Thule i 1993 oppnådde høye listeplasseringer med sine tekster
med rasistiske undertoner, var han raskt ute med å se mulighetene for å
fornye nazipropagandaen gjennom bruk av musikken. Og hvit makt musikken
har blitt den viktigste innfallsporten for å få ungdom inn i ulike nazistiske
organisasjoner. I 1993 startet den nå avdøde gammelnazisten Lars Magnus
Westrup plateselskapet Ragnarock Records. Etter Westrups død i mai 1995,
fikk Blücher full kontroll over dette plateselskapet, som er en av verdens
største produsenter av plater med hvit makt-musikk. For å hindre innsyn
i de lysskye forretningene består Blüchers forretningsimperium av ett antall
ulike firmaer, stråpersoner og en rekke postbokser. Til tross av at en rekke
ulike personer er registrert som eiere av disse firmaene, er det Blücher
som trekker i trådene.
Forsyningslinje Nord
Deler av Blüchers virksomhet er rettet inn på salg og distribusjon av nazieffekter
til det forbudte tyske markedet. Disse effektene rammes av det tyske lovforbudet
mot nazipropaganda, og smuggles derfor inn i landet gjennom Danmark. I dette
arbeidet samarbeider Blücher tett med det danske NS 88, som har adresse
i Hillerød. NS 88 er verdens største produsent av nazistiske videoer. Hovedmannen
bak dette selskapet er Marcel Schilf, som er født i det tidligere Østtyskland.
Og som har gode kontakter med ulovlige naziorganisasjoner i Tyskland. I
Danmark har Marcel Schilf i fred og ro kunnet bygge opp NS 88 fra våren
1994, og har senere utvidet aktivitetene med nok et firma; NS Records. NS
88 er med på å finansiere arbeidet til Danmarks National Socialistiske Bevægelse.
I den sydsvenske byen Helsingborg utviklet Marchel Schilf ett tett samarbeid
med Blüchers Wasakåren RR/ Ragnarock Records. På høsten 1994 opprettet de
to i fellesskap Club Valhalla i Helsingborg. Lokalene fungerte som treffsted
for nazister, med møterom og konsertlokale. Etter en rekke voldlige episoder
i tilknytning til Club Valhalla, ble leiekontrakten sagt opp i september
1996.
Combat 18
Marchel Schilf er ved flere anledninger blitt etterforsket for tilknytning
til flere bombeattentater, men er ikke blitt straffedømt for disse forholdene.
Kretsen rundt NS 88 innehar dessuten en rolle i Anti-AFAs registreringsarbeid
rettet mot nazistenes motstandere. I borgerkrigen som foregår innenfor hvit
makt-bevegelsen har de to samarbeidspartnerne Blücher og Schilf tatt stilling
for det engelske Blood & Honour, som er kontrollert av det voldlige Combat
18. Gjennom sine firmaer distribuerer de to produkter fra Combat 18 sitt
plateselskap ISD Records. (Forkortelsen står for Ian Stuart Donaldson.)
Det danske NS Records er den offesielle enedistributør for ISD Records i
Skandinavia. Gjennom sin allianse med Combat 18 er Blücher og Schilf blitt
det svenske Nordlands utfordrer, og største konkurent i det nordlige Europa.
Rettsaken
Ved en hvit makt konsert utenfor Uppsala i fjor sommer ble syv CDer og en
videofilm beslaglagt av det svenske politiet. I november samme år ble det
tatt ut tiltale mot innholdet i 35 av sangene på de beslaglagte platene,
samt videoen som var produsert av NS 88. Blant de tiltalte befinner noen
av de mest sentrale aktørene innenfor hvit makt-musikkindustrien seg. Inkludert
Erik Blücher og Mattias Sundqvist fra konkurrenten Nordland.
Retten i Uppsala slo i juli i år fast at fem av de seks tiltalte kan holdes
ansvarlige for platenes innhold, og i den avsluttende rettsaken vil det
bli avgjort om de fem tiltalte skal dømmes etter den svenske lovparagrafen
om "hets mot folkgrupp", som tilsvarer den norske rasismeparagrafen. Som
en direkte følge av denne rettsaken har myndighetene på Taiwan pålagt selskapet
Ritek å bryte samarbeidet med firmaene som omfattes av rettsaken. Det taiwanesiske
selskapet Ritek har hatt en framtredende rolle som leverandør for hvit makt-musikkindustrien.
De svenske myndighetes forsøk
på å stoppe spredningen av nazistisk propaganda gjennom hvit makt-musikken
kommer svært sent. En fellende dom vil imidlertid bidra til å tvinge noe
av virksomheten under jorden. Dette vil gi nazistene vanskeligheter med
å finansiere aktiviteten, noe som utvilsomt vil være et hardt slag for dem.