LØGNENS PROTOKOLLER
- ny utgave av Zions
vises protokoller på norsk
I kampen mot «verdensjødedommen» er alle midler tillatt.
Også ren løgn. Nå er det igjen kommet ut en norsk utgave av et av verdens
mest berømte falsknerier; Zions Vises Protokoller. Bak står Norges Nasjonalsosialistiske
Bevegelse (NNSB, tidligere Zorn 88) og Jan Erik Kvamsdahl. Norsk Forening
Mot Antisemittisme har politianmeldt saken og bedt om at utgiverne blir
straffet.
I 1864 skrev
den franske juristen Maurice Joly et satirisk skrift om den autoritære
politikken til keiser Napoleon III, kalt «Dialog i underverdenen mellom
Machiavelli og Montesquieu, eller Machiavellis politikk i det 19. århundre».
Boken er bygget opp som en fiktiv dialog mellom de to statsviterne,
der den kyniske Machiavelli illustrerer Napoleons politikk, og den liberale
Montesqieu uttrykker Jolys kritikk av despotiet.Lite ante Joly at hans
lille bok litt over tretti år senere skulle plagieres av den russiske
tsarens hemmelige politi og omdannes til det antisemittiske hatskriftet
Zions vises protokoller.
Hva gir
protokollene seg ut for å være?
Protokollene hevdes å være
et møtereferat -selv om de mer har karakter av en lang enetale - fra
et møte for jødiske utsendinger fra hele verden. Teksten skal avsløre
at disse følger en århundregammel plan for å gjøre jødene til verdens
herskere, ved bruk av et utall skitne metoder. Tekstens innhold er springende
og usammenhengende. Den begynner med en slags filosofisk utlegning,
som skal vise at det liberale demokrati er en ren idé som aldri vil
kunne fungere. Menneskeheten er som en dyreflokk som må gjetes, uten
fast styring vil samfunnet falle sammen. På tross av dette anbefaler
mennene bak den jødiske sammensvergelsen demokratisk agitasjon - nettopp
fordi fremveksten av demokratiet vil føre til den nedbrytning av samfunnet
de trenger for å kunne overta makten fullt og helt. Ved siden av denne
allmenne argumentasjonen inneholder protokollene også en detaljert gjennomgang
av de virkemidler som jødene bruker; de oppfordrer til revolusjon og
krig, de ødelegger andre rasers barn gjennom skoleverket, de innfører
gullstandarden for å styrke sin finansielle makt, de får nasjonene til
å utslettes gjennom å gå til krig mot hverandre og de kontrollerer hemmelige
selskap som frimurerne. Disse metodene skal føre frem til den endelige
seier, da verden forenes under én jødisk hersker - av Davids hus - som
styrer over en verdensstat. De ulike Protokollene har høyst ulike, og
fantasifulle, svar på hvordan Protokollene har kommet frem i lyset,
og fra hvilket møte referatene kommer fra. En av de vanligste variantene
er at Protokollene er et referat fra den første sionistiske verdenskongressen,
som ble sammenkalt i Sveits i 1897 av Theodor Herzl, en yndet skyteskive
for samtidens antisemitter.
En sort
tradisjon
Antisemittismen - jødehatet
- har en lang tradisjon i den kristne, vestlige kultursfæren. Den har
sine røtter i kristendommens overgang til statsreligion i Romerriket,
da tesen om jødenes kollektive skyld i Jesu død - gudsmordet - ble en
del av den offisielle teologien fra det 2. til 4. århundret etter Kristus.
I middelalderens Europa ble denne ideen utviklet til forestillingene
om at jødene sto i ledtog med antikrist og sto bak tallrike konspirasjoner
mot kristenheten. Herfra har vi f.eks. forestillingene om jødiske ritualmord
mot kristne. I perioden etter de amerikanske og franske revolusjonene
på slutten av 1700-tallet begynte en moderniseringsepoke som både ga
jødene større frihet og som introduserte fenomener som liberalt demokrati,
frihandel og markedskapitalisme, sekularisme, parlamentarisme og etterhvert
en sosialistisk arbeiderbevegelse. For dem som så nostalgisk tilbake
til det gamle stabile og «naturlige» aristokratiske samfunnet ble de
gamle forestillingene om den jødiske sammensvergelsen videreutviklet.
Bak moderniteten spøkte en jødisk sammensvergelse som manipulerte både
borgerskap og arbeiderbevegelse. At forfatterne bak Protokollene står
i denne tradisjonen er åpenbart selv ved en overfladisk gjennomlesning.
Disse forestillingene er overtatt mer eller mindre fullstendig i den
moderne , sekulariserte, antisemittismen som kulminerte i nazistenes
utrydningsleire. For nazistene utgjør jødedommen fremdeles en globalt
organisert konspirasjon rettet mot den hvite rasen, om ikke kristendommen.
Den moderne nazistiske forestillingen om ZOG - det sionistiske okkupasjonsregimet
- som kontrollerer alle vestlige regjeringer og finans- og mediaverdenen,
er som hentet ut av en forrykt middelalderteologs forestillinger. Og
løsningen er fremdeles den samme; utryddelse. Forfatteren Norman Cohn
har sammenfattet dette da han ga standardverket om Protokollene navnet
«Warrant for genocide» - Fullmakt til folkemord.
Prolog:
Storrabbinertalen
Zions vises protokoller
har sin forløper i den beryktede «Storrabbinertalen» også kjent som
«På Prags kirkegård». Også dette er et antisemittisk falskneri som har
sitt utspring i et skjønnlitterært verk. Under pseudonymet Sir John
Retcliffe utga tyskeren Hermann Goedsche fembindsromanen Biarritz i
1868-70. Noen år tidligere fikk han sparken fra sin stilling i postvesenet
fordi han prøvde å sverte en politisk motstander gjennom forfalskede
brev. I et kapittel i bind 1 av Biarritz finnes en scene der 13 jødiske
representanter møtes på kirkegården i Praha for å kommunisere med djevelen,
avlegge rapport om sin undergravende virksomhet og legge videre planer.
Allerede i 1872 ble dette kapittelet av romanen oversatt til russisk
og utgitt som et dokumentarisk hefte. 9 år senere ble romanutdraget
igjen publisert som fakta, denne gang i et fransk tidsskrift som hevdet
at en engelsk diplomat kalt «Sir John Readclif» var kilde. I 1896 var
forfatterens pseudonym blitt opphav til enda en fantasiskikkelse, denne
gang var «storrabbineren John Readclif» kilden til en antijødisk bok
av Francois Bournard. Da talen ble utgitt på svensk i 1933 het det derimot
i forordet at en «heroiske antisemitt» kalt Sir John Readclif hadde
blitt drept fordi han hadde avslørt jødenes sammensvergelse. Disse parodiske
forfalskningene basert på en roman illustrerer godt den intellektuelle
ærligheten i de miljøene som skulle trykke Protokollene til sitt bryst.
Brevet var derimot ikke ufarlig. I 1903 ble det brukt som propaganda
for å piske opp stemningen før pogromen i Kristinev i Russland, der
44 jøder ble drept, 400 såret og 1300 jødiske hjem og butikker ødelagt.
Brevet ble spredd som pampflett av P. A. Krushevan, som bare fire måneder
senere trykket den første russiske utgaven av Protokollene i en avis
han drev i St. Petersburg.
Protokollenes
fedre
Protokollenes originalmanuskript
er på fransk, og de bærer sterkt preg på å være forfattet i Frankrike
på slutten av 1890-årene. Dette ses blant annet av henvisninger til
samtidige politiske hendelser. At nesten halvparten av Protokollene
er bearbeidinger av Jolys lite kjente bok utgitt i Frankrike tyder på
det samme. Samtidig er det tegn som tyder på at den er myntet på et
russisk publikum. Det var også i Russland de først ble spredd, i ulike
pamfletter utgitt av mennesker tilknyttet terrorgruppen De Svarte Hundrede,
i årene 1903-07. Den utgaven som er kilden til de fleste oversettelsene
er tredjeutgaven av mystikeren Sergey Nilus´ verk «Det store i det små
- Antikrist betraktet som en nærstående politisk mulighet». Da han nyutga
boken med denne fengende tittelen i 1905 inkluderte han den fulle teksten
av Protokollene. Når det gjelder selve forfatterskapet er det fremdeles
uklart hvem som førte dem i pennen. Vi vet imidlertid at russeren Pyotr
Ivaovich Rachovsky hadde en finger med i spillet. Han var offiser i
tsarens hemmelige politi, Okhranaen, og ledet deres utenriksoperasjoner
i 18 år som «stasjonsoffiser» i Paris. Rachovsky var spesialist i bruk
av agent provocateur-virkemidler for å bekjempe revolusjonære grupper
som sto bak terrorhandlinger mot tsarveldet, og hadde stor suksess gjennom
å opprette falske revolusjonære grupper og spre falsk propaganda for
å så splid og skandalisere sine motstandere. Rachovsky var også innviklet
i de mange hoffintrigene i tsarens Russland, der han bl.a. sto i kontakt
med Nilus.
Protokollene
spres
De fire tiårene 1880-1920
var en periode der Russland var preget av barbariske jødeforfølgelser,
pogromer. Disse var ofte svært godt organisert og planlagt, av grupper
som De Svarte Hundredene. Disse og andre ekstreme høyregrupper forsøkte
å stanse modernisering og vestvending i Russland gjennom å presentere
utviklingen som et resultat av en jødisk sammensvergelse mot Russlands
«naturlige verdier». Etter oktoberrevolusjonen i 1917 eksploderte spredningen
av Protokollene, som var et av de hvite, tsar-vennlige, styrkenes fremste
propagandavåpen. Etter de hvites tap i borgerkrigen ble Protokollene
spredd verden over av russiske emigrantkretser, som tok kontakt med
lokale høyreekstremister der de utvandret. I Tyskland kom to russiske
emigranter, Shabelsky-Bork og Vinberg, i kontakt med Ludwig Meyer som
utga den første tyske utgaven i 1920. For Meyer og andre høyreorienterte
tyskere forklarte den jødiske sammensvergelsen Tysklands smertelige
nederlag i verdenskrigen. Denne myten ble koblet opp med den sterke
understrømmen av «völkisch» rasisme, troen på «urgermanske» verdier
og arisk overhøyhet som ble truet av Tysklands svake stilling. Allerede
på 20-tallet var flere hundretusen kopier solgt i Tyskland. I Berlin
ble Protokollene bakgrunn for to politiske mord i 1922, et av dem attentatet
mot den tyske utenriksministeren Walther Rathenau. Protokollenes verdensbilde
passet som hånd i hanske for den spirende nazibevegelsen, og de ble
brukt for alt de var verdt. Forleggeren og politikeren grev Ernst zu
Reventlow propaganderte ivrig for både Protokollene og andre enda mer
amatørmessige forfalskninger. Han innrømmet senere at han ikke trodde
på dem, men de tjente sin hensikt. Etter den første engelske utgaven
i 1920 spredde boken seg også i den engelskspråklige verden. Størst
utbredelse fikk den i USA, der russiske emigranter øvet innflytelse
på bilkongen Henry Ford (eller «Heinrich Ford» som Hitler kalte ham).
Ford var glødene jødehater og fikk Protokollene spredd gjennom sin private
avis The Dearborn Independent med et opplag på 300.000 og sin bok The
International Jew som han fikk trykket i en halv million eksemplarer.
Etter andre verdenskrig har denne typen propaganda vært skandalisert
i Vesten, men Protokollene har spredd seg til andre verdensdeler. I
Sør-Amerika kommer det stadig nye opplag. Etter opprettelsen av staten
Israel har de også blitt spredd i masseomfang i den arabiske verden.
Her har utgivelsene vært sanksjonert på høyeste offentlige hold i bl.a.
Saudi-Arabia og Jordan. President Nasser i Egypr ga offentlig utrykk
for at han anbefalte lesning av Protokollene i 1958, og Jordans FN-ambassadør
omtalte dem som et genuint historisk dokument i 1980. I flere land har
Protokollene også blitt spredd av iransk ambassadepersonell.
Hat og
folkemord
En av dem som gjorde tallrike
henvisninger til Protokollene var Adolf Hitler. Her er Protokollenes
anknytning til det forestående folkemordet klar. Allerede i 1919 kalte
Hitler jødene for «en rasemessig tuberkulose» som måtte kureres ved
«å fjerne jødene totalt». 20 år senere, da han hadde gått den lange
veien fra korporal til enehersker i en av Europas mektigste stater,
advarte han om at hvis verden igjen ble kastet ut i storkrig ville resultatet
bli «utslettelsen av den jødiske rasen i Europa». Den hatske antisemittismen
Protokollenes utgivere spredde fikk fritt spillerom da Hitler hadde
ryddet alle kritikere av veien. I de landene der nazismen kom til makten
gjennom tysk støtte viste det seg også at Protokollenes propagandister
ikke bare var ufarlige eksentrikere. Mange så nok på den fallerte forretningsmannen
Darcuier de Pellepoix som nettopp det da han distribuerte protokollene
på 30-tallet. Få lettet på øyenbrynene da han uttalte at for å redde
Frankrike måtte jødene «utvises eller massakreres» i 1937. I 1942 var
han blitt generalsekretær for jødiske spørsmål, og ansvarlig for deportasjonene
av tusenvis av jøder til dødsleirene.
Løgnen avslørt
Den første grundige avsløringene
av falskneriet ble levert av den engelske storavisen The Times i en
stort anlagt artikkelserie 16. - 18. august 1921. Det var avisens Konstantinopel-korrespondent
Philip Graves som etter samtaler med russiske emigranter og lesning
av Jolys bok kunne dokumentere Prokollenes opphav. Også i Norge ble
falskneriet tidlig avslørt. Allerede i 1922 trykket både Aftenposten
og Norges Handels- og Sjøfartstidende artikler som avslørte Protokollene
som et falsum. De berømte rettssakene i Bern innehar en særstilling
i diskusjonene om Protokollenes ekthet. Sveitsiske jøder anmeldte medlemmer
av organisasjonen Nasjonal Front for å spre Protokollene, og saken kom
opp i retten høsten 1934. Rettssaken måtte utsettes et halvt år fordi
de tiltalte hadde store problemer med å finne noen sakkyndige som ville
forsvare verket. Da saken endelig kom opp ble de sveitsiske utgiverne
våren 1935 dømt til bøter for å utgi smusslitteratur. Saken ble imidlertid
anket, og da dem ble tatt opp igjen høsten 1937 ble de dømte frikjent.
Dette er i ettertid blitt brukt som et bevis på at Protokollene er genuine.
Det forholder seg i virkeligheten ikke helt slik. I ankesaken ble rettens
vurdering av Protokollene som et falskneri opprettholdt, men siden de
ble ansett som å være et politisk skrift mente dommeren at de ikke kunne
dømmes etter smussparagrafen som var ment å ramme pornografisk litteratur.
Gjallarhorns
utgave
Det lille NNSB, tidligere
Zorn 88, har sin egen «jødespesialist» i Jan Erik Kvamsdahl. Kvamsdahl,
som også har opptrådt som New Age-guru på norske Tv-skjermer, har i
flere år jobbet med utgivelsen. NNSB-tidsskriftets Gjallarhorns utgave
er også utstyrt med fyldige for- og etterord. Og de er i sannhet forvirrende
lesning. Her blir de vidt forskjellige opphavelseshistoriene like godt
referert alle sammen. Utgaven er forsynt med et forord av den amerikanske
presten Gerald B. Winrod. Gjallarhorn titulerer ham «Red.», men det
skal være «Rev.» - for reverend, pastor. Denne tittelen er forøvrig
også tvilsom ettersom Winrod aldri tok noen teologisk utdanning, men
var en selvutnevnt predikant, en ekte amerikansk «self made man» også
på det religiøse området. Winrod var en svært aktiv pro-nazistisk aktør
på 30-tallet, og ble hyllet i den tyske nazipressen. Forordet er forøvrig
fullt av direkte feil og usannheter. Bedre blir det ikke i etterordene,
der vi blir innviet i hvordan både frimureriet og den sosialistiske
arbeiderbevegelsen var jødiske konspirasjoner. Som en ekstra prikk over
i´en drar Gjallarhorn også inn både UFO-teorier og moderne amerikanske
konspirasjonsmyter som at kredittkort og strekkoder på varer er et jødisk/satanisk
påfunn. Det er neppe tilfeldig at et av de miljøene som er mest aktive
i å spre såkalt historisk revisjonisme - holocaustbenektelse - i Norge
nå står bak nyutgivelsen av Protokollene. Dette inntreffer samtidig
med at norske nazister for første gang på mange år har igangsatt direkte
antijødiske kampanjer. Den sorte tradisjonen lever videre, også i norske
utgrupper.
Anmelder
Gjallarhorn
Styret i Norsk Forening Mot
Antisemittisme har politianmeldt Gjallarhorn ved redaktør Erik Rune
Hansen for utgivelsen av protokollene som brudd på straffelovens paragraf
135. I Anmeldelsen heter det blant annet: «Det legges til grunn at publisering
av skriftet i seg selv må ansees som straffbart i det “Zions vises protokoller”
fremstilles som autentisk materiale og på denne måten sprer farlige
løgner om jøder som bygger opp under velkjente fiendebilder av jøder
som personer og gruppe og stimulerer til ringeakt og hat.» At utgivelsen
av slike skrifter nettop stimulerer til hat er det liten tvil om. På
samme måten som nazistenes propaganda skulle rettferdiggjøre iverksettelsen
av folkiemordet på Europas jøder, brukes dagens nazistiske propaganda
til å rettferdiggjøre vold, trussler og hærverk mot jøder og andre minoriteter.
Denne saken vil derfor bli en prøvesten på hva påtalemyndighetene har
forstått og ikke forstått med hensyn til aktivt å ta lovverket i bruk
mot hatefulle grupperinger.
Hovedkilder:
Norman
Cohn: Warrant for genocide Eyre & Spottiswoode,
London 1967
Dagfinn
Rian: Den store løgnen. Sjalom Forlag, Oslo 1992
The
Protocols of the Learned Elders of Zion: A Hoax of Hate Special
Report. Anti-Defamation League 1990
Zions
vises protokoller Gjallarhorn, Nordisk Boktjeneste, Oslo 1999
Andre artikler | Tilbake
til hovedsiden | Til toppen av dokumentet